Hexacopter, algemeen

Hier alles over de sixcopter
Plaats reactie
Renegade
Berichten: 22
Lid geworden op: 21-06-2013 09:06

Hexacopter, algemeen

Bericht door Renegade » 16-07-2013 08:10

Toch nog een paar vraagjes, eigenlijk ook een beetje algemeen omdat ik nog lerende ben :-). Heb het hier geplaatst, omdat ik niet direct een andere geschikte locatie vond en de toekomst is een Hexacopter.

Zoals ik al schreef bij het voorsteltopic heb ik dit moment een relatief klein (chinees) quadcoptertje om wat vlieguren te maken.
Dit gaat steeds beter om hem onder controle te houden en te vliegen, alhoewel ik wel verwacht dat een spektrum of graupner o.i.d van besturing wel iets beter zal reageren. Misschien gevoeliger, maar wel directer.

De volgende stap zal een wat grotere worden, ik twijfel nog altijd om een RTF of een ARF te kopen. Zonder mezelf teveel voor de borst te slagen, heb ik gelukkig een rechts en een links hand ipv 2 rechtse. Het lijkt me leuk om zelf één af te bouwen, maar aan de andere kant, kan ik ook een ‘basis’model kopen en die dan zelf later uitbreiden.

Dat brengt me eigenlijk bij het volgende, de meeste copters worden aangeboden zonder zender/ontvanger. Beetje hetzelfde als met een spiegelreflex camera, je koopt een nieuwe body, maar je goede lenzen neem je mee. Nu kan ik een 6ch zender kopen, waar ik met een toekomstige hexacopter met camera etc, waarschijnlijk niks meer mee kan doen, of ik kan wat meer uitgeven en een 8ch of …ch kopen.
Wat me op m’n eerste vraag brengt, hoeveel kanalen is voldoende om een hexacopter te bedienen met FPV, camerabediening, gimball bediening (1-as voor omhoog-omlaag), RTH (apart kanaal?), GPS en wat is jullie ervaring met een bepaald type zender/ontvanger?

Wat zou ik het beste doen als vervolgstap als ik nog wat meer gevolgen heb met het quadcoptertje, overstappen op een F450 om nog wat extra ervaring op te bouwen, of een F550 kopen en hier wat vliegervaring mee opbouwen en deze dan uitbreiden als het vliegen steeds beter gaat?

De GoPro’s zie ik veel gebruikt worden bij de copters om te filmen (maar ook sony’s). Nu lijken me de GoPro’s geweldig om te filmen, maar niet om foto’s te maken.
Zelf ben ik niet van plan mijn d-slr camera er ooit onder te hangen, wel zou ik een betere compactcamera (bv een Panasonic Lumix TZ25) eronder willen hangen met een redelijk zoombereik (in hoeverre dat dat nog scherp is op een bepaalde hoogte..?) En nee niet om de buurvrouw te fotograferen 8).
De vraag is dan ook of je iedere ‘willekeurige’ compactcamera eronder kan hangen en die kan bedienen? Kun je dan ook liveview op een scherm van je FPV zien, of switchen tussen je FPV camera en je compact? Of stel ik nu een domme vraag?

Gr,

John

plotterwelt
Beheerder
Berichten: 365
Lid geworden op: 06-05-2013 16:08

Bericht door plotterwelt » 16-07-2013 08:24

Hallo John

Als je met een Gopro of kompact Camera wil filmen/foto,s maken is een F-550 met RCtiger motoren genoeg .

En als zender is de Graupner MX-16 aan te raden.
Zeker in verbinding met de Naza systemen .
MX-12 is een maatje te klein voor een Hexa als je foto,s wil maken.

En koop gelijk iets waar je alles mee kan doen .
Later er grotere motoren opzetten (als je met de orginale DJI zou beginnen) kost altijd veel extra geld .

En zoveel kost het niet meer , als je het gelijk doet .

Mvg Johan
Ik bouw in opdracht (goed en goedkoop) multicopters voor film en video , 30 jaar bouw ervaring in de RC-wereld , Interesse ? stuur maar een Pb,tje of mail

Renegade
Berichten: 22
Lid geworden op: 21-06-2013 09:06

Bericht door Renegade » 16-07-2013 13:37

Hoi Johan,

Bedankt voor de info :wink: !

Het is inderdaad waarschijnlijk beter om gelijk met een goede basis te starten en alles los er later bijkopen is misschien ook een prijzige kwestie. Zag dat er op Marktplaats inmiddels een paar F550's aangeboden worden waarop bijna alles zit wat ik zou willen :roll: .

Gr,

John

plotterwelt
Beheerder
Berichten: 365
Lid geworden op: 06-05-2013 16:08

Bericht door plotterwelt » 16-07-2013 16:31

http://www.youtube.com/watch?v=C_sViMkq57g

Filmpje van MaxV zijn F-550

Mvg Johan
Ik bouw in opdracht (goed en goedkoop) multicopters voor film en video , 30 jaar bouw ervaring in de RC-wereld , Interesse ? stuur maar een Pb,tje of mail

Renegade
Berichten: 22
Lid geworden op: 21-06-2013 09:06

Bericht door Renegade » 16-07-2013 18:23

Chique! Mooi rustig ook en mooie ruimte onder landingssgestel voor een camera :wink:

gr,
John

Plaats reactie