[Bouwverslag] DroneOne - 500mm Quad

Hier alleen graag de verslagen met natuurlijk mooie foto,s
Plaats reactie
SFC
Berichten: 11
Lid geworden op: 23-03-2015 10:56

[Bouwverslag] DroneOne - 500mm Quad

Bericht door SFC » 26-05-2015 15:41

Eerder heb ik me al voorgesteld in "Opening van het forum", maar heb tot nu toe niet heel actief gepost.

Ik ben al aardig opgeschoten met mijn quad bouw, dus tijd voor een stuk bouwverslag.

Als eerste de ingrediënten:
  • Frame: SK S500 (CF rod/Non PCB)
    Flight Controller / autopilot: Crius AIO Pro v2.0
    Firmware: MegaPirateNG 2.8 R3
    ESC: EMAX 4-in-1 25A
    Motoren: EMAX XA2212 980KV
    Propellers: 1045 GF ABS
    Batterij: Zippy Compact 3S 25C 4000 mAh
    Zender: robbe Futaba FX-18 35 MHz Mode 2
    Ontvanger: Corona RP8D1 Dual Conversion Synthesized 35 MHz
    Video: 2.4 GHz TX/RX 600 TVL Cam
    OSD: Crius MAVLink-OSD v2
    GPS: UBLOX NEO-6M v2
    Telemetrie: 3DRobotics 433 MHz
    Overig: Low voltage alarm
    HS-SR04 / US-100 Sonar
    Crius AIOPIO Input/Output board

    Motor to motor: 480 mm.
    Gewicht: 1.2 kg.
    [/list:u]

    Afbeelding


SFC
Berichten: 11
Lid geworden op: 23-03-2015 10:56

Bericht door SFC » 26-05-2015 15:52

De ruimte tussen de twee platen van het frame was te krap voor de 4-in-1 ESC, dus moest ik creatief zijn. Ik heb de bevestigingspunten van het meegeleverde landingsgestel los gezaagd en vlak geschuurd. Het leek wel alsof het ervoor gemaakt was :P


Afbeelding

Met bovenplaat erop. Je ziet nog net een hoekje van de ESC, de uitstekende schroeven op de ESC passen precies door de openingen van de armen:

Afbeelding

De bekabeling is allemaal op lengte gemaakt en zo net mogelijk aan de onderkant van de armen gebonden:

Afbeelding

SFC
Berichten: 11
Lid geworden op: 23-03-2015 10:56

Bericht door SFC » 26-05-2015 15:55

Motoren en FC board:

Afbeelding

Afbeelding

Alles aangesloten, firmware upload:

Afbeelding

SFC
Berichten: 11
Lid geworden op: 23-03-2015 10:56

Bericht door SFC » 26-05-2015 16:19

Tijd voor een test:

Control test

Alles lijkt te werken. Tijd voor een tweede test. De battery straps waren nog onderweg, dus moest ik het maar even met binddraad doen:

Afbeelding

De ontvanger zit hier nog tijdelijk met een elastiekje op een van de armen, en de FC is nog niet afgedekt:

Afbeelding

Voor de veiligheid de quad met koorden aan de salontafel vastgemaakt:

Test 2

SFC
Berichten: 11
Lid geworden op: 23-03-2015 10:56

Bericht door SFC » 26-05-2015 16:25

GPS erop:

Afbeelding

Tijdelijk landingsgestel, gemaakt van de beugels voor de battery tray en aluminium hoekprofiel:

Afbeelding

Close-up van de lagen. Van boven naar beneden; Beschermplaat, GPS board, schuim om baro af te dekken, FC, adapter ring, top plate, ESC, bottom plate, batterij:

Afbeelding

SFC
Berichten: 11
Lid geworden op: 23-03-2015 10:56

Bericht door SFC » 26-05-2015 16:30

Tussentijds heb ik de zender uitgerust met een houder voor ground control (een selfie stick van een euro bij de Action):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SFC
Berichten: 11
Lid geworden op: 23-03-2015 10:56

Bericht door SFC » 26-05-2015 16:41

Bij de initiële setup was de telemetrie radio nog onderweg. Deze is inmiddels binnen, en gemonteerd.
De ontvanger moest plaats maken voor de air radio, en had ik in eerste instantie onderaan de bottom plate gehangen. Dit was verre van ideaal, omdat ik de kabels niet goed kwijt kwam.
De oplossing was een klein hoekbeugeltje maken van aluminium, zodat de ontvanger rechtop langs de air radio geplaatst kon worden.
Tevens de kabels van FC naar ontvanger in een kous gevat.

Afbeelding

Ook zit er nu een anti-vibratie plaat tussen het frame en de FC, en de originele antenne kabel is vervangen (hier stond ik op terwijl ik de quad van de grond tilde :oops: ). Ook zijn er al aardig wat props vervangen, omdat het niet altijd even vlekkeloos ging. Het groene vlekje op de arm komt omdat de quad geholpen door de wind besloot een bomenknuffelaar te worden:

Afbeelding

SFC
Berichten: 11
Lid geworden op: 23-03-2015 10:56

Bericht door SFC » 26-05-2015 16:55

Momenteel wacht ik op een aantal bestellingen, waaronder een landingsgestel:

Afbeelding

Afbeelding

Ook is de OSD unit onderweg, zodat ik de camera kan gaan monteren. Deze komt op een gedempte plaat en wordt aangesloten op de tilt aansluiting van de FC, zodat de horizon altijd op dezelfde hoogte in beeld staat bij vooruit en achteruit vliegen. Roll wil ik niet automatisch corrigeren, omdat ik wil weten/kan zien hoever het toestel rolt. Wel wil ik eventueel in de toekomst nog een pan servo erop zetten zodat ik middels head-tracking de camera zou kunnen bedienen.

Verder moet ik nog de sonar monteren en afstellen en aan de slag met het IO bordje om LED's aan te sturen en evt. een air speed sensor.
Als alles naar behoren werkt en afgesteld is (en wat sparen), komt er nog een gimbal op met een action cam (GoPro kloon).

SFC
Berichten: 11
Lid geworden op: 23-03-2015 10:56

Bericht door SFC » 28-05-2015 17:42

Tot mijn verbazing is het landingsgestel na 5 dagen al binnen (eigenlijk 4 als ik de zondag niet meetel). :o

Zeer prettig zaken doen met miracdiam666 van eBay. Deze eBay store is van Tomtop en heeft aantrekkelijke deals.
Ik kreeg een nette email om aan te kondigen dat mijn pakket onderweg was, ondanks dat het pakket zonder tracking verzonden werd.

Binnenkort dus maar weer aan de slag met DroneOne :D

Plaats reactie